ShoutMix chat widget
Hide your ShoutBox

Makin Hari , Makin Kurang ? :O

Posted by Amir Aidid - -

salam semua !

untuk menjadi seorang blogger sangat mudah , sign up to blogger.com and tradaa , you are now a blogger . tapi , untuk menjadi seorang blogger yang boleh diterima oleh semua orang adalah susah . :) maksud diterima oleh semua orang disini adalah blog kamu masih dikunjungi orang walaupun tiada entry baru , blog kamu masih dikomen orang walaupun tiada entry baru , and it is like you have your very own reader . 

ame akui blog ame masih terdapat begitu banyak kekurangan . ame masih tidak tahu bermain dengan SEO , ame masih tidak tahu pembaca prefer English or Malay language blog , ame masih tidak tahu macam mana hendak menarik pembaca ke blog ame . that sooo sad huh ? T.T ada blogger otai yang ingin menerima ame sebagai anak murid tak ? :| haha .

kenapa ame katakan blog ame banyak kekurangan ? sila teruskan bacaan anda ya .. 

beberapa hari yang lepas , ame mengambil keputusan berani untuk tidak update blog selama 2 hari ya tuan tuan dan puan puan , dua hari saja . apa yang berlaku adalah my PV and my UV jatuh golek golek ke lantai . its like sepanjang dua hari itu tiada siapa singgah blog ame . kerana tiada nya entry baru mungkin . :\ apa yang ame dapat simpulkan disini adalah , pembaca kunjungi blog ame HANYA apabila terdapat nya entry baru . tiada entry baru , tiada pengunjung . gitu kan ?

ame tertanya tanya , bagaimana bloggers lain mampu maintain dan mengekalkan PV dan juga UV mereka ? tidak semua blogger hari hari update blog kan ? namun PV dan UV mereka still maintain , any tips or secret yang kamu ingin kongsi kan bersama ame ? please do so ya . ;) haha . ame benar benar perlu kan seseorang untuk memimpin tangan ame dalam berblog , kerana ame tidak mahu tersungkur di tengah jalan kelak . :)

talking about PV and UV here , adakah domain dan hosting memainkan peranan disini ? sebagai contoh , pucukpaku.com lebih ramai pengunjung daripada sendukkayu.blogspot.com . hal ini kerana pucukpaku mengunakan domain dan hosting sendiri . betul ke ? :| ame tertanya tanya , dan boleh tak seseorang terangkan kepada ame mengenai hal ini ? andai kata laa domain dan hosting memainkan peranan , ame rasa tidak salah untuk spent beberapa wang untuk membeli domain dan hosting sendiri kan .


*****************************

seterusnya komen , tapi sebelum itu ame nak tanya pendapat kamu semua , kamu tinggal kan komen di blog seseorang itu berdasarkan tahap menarik nya entry itu , ataupun minat kamu kepada blog itu ? jawapan itu kamu sendiri yang mampu menjawabnya , ame tidak tahu . :) tapi apa yang ame perasan , di luar sana ada blogger yang mampu mendapat 50 - 60 komen untuk satu entry . apa rahsia mereka ya ? :\

namun , ada juga blogger yang kurang mendapat komen daripada pembaca . seperti ame . :| ame menganggap komen suatu yang sangat penting dalam berblog . ianya seperti respond , feedback dan ada kalanya kata kata perangsang kepada ame . tapi for the past few entries , ame telah mengalami kekurangan komen daripada pada pembaca . ame tidak tahu dimana silap ame , dengan menurun nya jumlah komen di entry ame baru baru ini . :\

apa pula pendapat kamu ? adakah jumlah komen yang kamu terima itu penting bagi kamu ? ataupun jumlah komen yang kamu terima tidak menjadi satu hal pun bagi kamu ? sejujurnya bagi ame , ame rasa sangat sangat gembira apabila menerima komen . seperti nak melompat lompat , menari bagai bila ada beberapa komen untuk di approve . :)


*****************************

tidak perlu ame sangkal lagi betapa penting nya followers kepada blog seseorang itu . namun , jumlah followers blog seseorang itu tidak seharusnya dijadikan menanda aras kejayaan sesuatu blog itu . kerana ada kalanya blog with less followers lagi sort of berjaya daripada blog with more followers . dan adakala nya blog with less followers punyai UV and PV lagi lebih daripada blog with more followers . tapi tetap , followers adalah penting bagi satu satu blog itu .

talking bout followers here , beberapa hari lepas ame mengalami naik turun nya followers . kejap jumlah followers turun , kejap jumlah followers naik . dan ini bermakna ada people yang unfollow ame betul ? ame tertanya , kenapa dia unfollow ame ? sebab ame tak follow blog die semula ke ? sebab entry ame tidak cukup menarik ke ? sebab die tak suka blog ame ke ? macam macam persoalan bermain di minda ame .

ohh one more thing about followers , apa yang ame nampak di mana mana bloggers ping group at Facebook , bila mereka ping , certain of the members mengamalkan i follow you , you follow me back ya . andai kata , dia follow kita , tapi kita tidak follow dia semula , adakah peratusan untuk dia unfollow kita itu tinggi ? :\ bagi ame , apabila kita hendak follow suatu blog itu , harus laa ikhlas click that follow button . :)


*****************************

samapi sini saja laa celoteh ame kali ini ya . -.- HAHA . tulis panjang panjang nanti you all baca separuh je , lepas tu tutup blog ame , sedih ohh . baca sampai habis , selepas itu komen , suara kan pendapat anda di ruangan komen ya . :) dan sesungguhnya , ame juga budak baru belajar . sama sama beri tunjuk ajar pada ame ya . ingat laa , kita blogger sebagai satu komuniti harus laa bersatu dan memberi sokongan antara satu sama lain ya .




15 Responses so far.

  1. Unknown says:

    ame nk taw tak rahsia tu ? :)
    ame kena rajin komen semula org yg komen ame. tu yg pnting. spy dorg2 tu takkan lpe nk singgah blog ame lg.

    entry. ame kne wt entry yg kekal lm. means, ia bermnfaat utk smua. cm tips khidpan, bknaan ilmu. ame kna wt entry yg org nk carik. elakkan psl pribadi. ok ?

    follower mmg xmlmbgkan ape2, bjuta2 lemon folower pon, klu PR xd, komen xd, bek xpyh.

    next, kna rajin join sgmen and buat sgmen. spy org tau kita ni ramah, sng gaul and sbagainya.

    cm fya, fya sk sgt blog invasion plan. bg fya, tu pn sifu fya. entry die mmg laju. skali entry kluar, blemban2 komen. tp, dy xkn lpa singgah smula blog yg org komen dy. sbb tu org engt nk komen, dtg blog dy :) spy org xmrajuk nk dtg lg :)

    ame, xpyh lha app komen ni au. malu ehh. jz nk shre ngn ame je :) jgn sdey2 da taw. and jgn give up :)

  2. mula mula masa nak comment. lihat pada entry. tapi kalau asyik datang blog tu dan dah terbisa comment. kadang kadang masa tuan empunya blog tu tulis tah pape pun. rasa nak comment tetap ada, sebab ? sebab dah terbiasa comment di entry blog tu :)

  3. ermm .. kadang2 mmg monyok habis kalau x dpt komen kan ? hehe tapi tu laa betul apa yg fya cakap :)

    kene rajin singgah semula blog org tuh .. dan komen entry dia (:

    kalau ada usaha , insyallah berjaya .

  4. stuju dgn fya. kena rajin komen blog org laa kalau nak org ingt kite. :)

  5. wuwwuuww
    betol2.
    follower tu x dela iso no.mungkin aspek komen tu mungkin

  6. kena 'ikat' followers dgn blog kita baru boleh dpt komen even xde entry baru..

    maknanya kena ada hubungan dua hala. diorang komen ko, ko komen diorang balik..

  7. kena 'ikat' followers dgn blog kita baru boleh dpt komen even xde entry baru..

    maknanya kena ada hubungan dua hala. diorang komen ko, ko komen diorang balik..

  8. Unknown says:

    langkah yg terbaek,berbaek baek dgn jiran kita :) balas balas komen.. sharing sharing info :) that why lawaupon xda entry baru msh ad yg komen..

  9. sy akan komen jika sy fhm apa org tuh tulis..klu sy rasa cam blurr2 jerk,sy x komen..pastuh klu ada org komen kat entry kita,rajin2 kan lah diri utk jenguk blk belog org tuh.IAllah dorg akan slalu dtg belog kita..pastuh ame kena igt..blogging nih bkn kerna duit semata.pk blk..napa kita buat belog??duit tuh hanya sampingan jerk..so,jgn lah sedey2 jika ada org unfolow kita.jnji apa yg kita ingin smpykan tu,kita fhm dan b'puas hati dgn penulisan kita :)

  10. Anonymous says:

    ame.. mungkin kita masih belum berada pada tahap blogger femous sebab tu xupdate pun ade singgah dan komen kat entry lame.. sebab tu kite kene balas komen balik.. bukan tu je.. kene bw kat blog baru yang nak naik kot.. sebab mungkin dorang akan jadik pembaca setia kita..

    segmen contest tu biase la kan..

    ame pun pandai buat segmen ape?? huhukkk

    gudluck ye ame.. same same kita pertingkatkan usaha kita^^

  11. AyiLarimA says:

    teruskan usaha dalam berblog ye..
    usaha tangga kejayaan..

    *ingat pesan Cikgu ni, hihi.. (berangan je)

    http://aylliarimasiprincess.blogspot.com/2011/08/syukur-alhamdulillah.html

  12. betol kowt blogger2 di atas kate..
    tengok blog farah..xramai yg komen..
    sbb farah jarang BW blog orang..hehe
    *pas nie kne rajin la yehhh??

  13. Judiene says:

    Well saudara Ame, at least you got a lot more respondents than me.
    One of those Otai who taught me about blogging said, in order people to come to our blog, we need to go to theirs first.
    It's like you're advertising your blog and you gotta work your ass of on this since this is one of the way for people to be informed about the existence of your blog.
    But to be honest, your blog is interesting than mine.
    Oh yeah, one more thing.
    I'd rather have tons of comments than having tons of followers but zero comments.

    :)

  14. Unknown says:

    tak suka read more...
    tak suka seo...
    kalau kamu rasa bermain dengan seo akan buat kamu ada pembaca setia
    dan ramai komen itu kamu silap...
    cer tunjuk kat akak blog seo mana yang komen banyak...

    nak ada pembaca setia kamu kena buat pembaca dan pengunjung selesa dengan blog kamu..

    mula2 akak masuk tadi akak tak tahu nak klik kat mana.yang mana satu entry baru kamu...
    tilik betul2 baru jumpa..

    readmore penting untuk blogger yang mementingkan pageview...
    blogger baru mcm kita ni tak payah la penting kan pageview lagi..cari dulu pembaca setia..lepas tu baru kita tumpu pada pageview dan traffic..

    senyum2..:)