ShoutMix chat widget
Hide your ShoutBox

Homemade Laksa Sarawak !

Posted by Amir Aidid - -

salam semua ! :D salam rindu dari saya , Ame . apa khabar semua ? first of all , Ame nak minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki , kerana sudah lama tinggalkan blog ini bersawang . :| penat kamu semua datang dari jauh , tapi tetap blog tidak berupdate kan . sorry sangat ya . :)

so , demi memujuk kamu semua , hari ini Ame nak hidang kan kamu semua with Homemade Laksa Sarawak ! haa , suka tak ? merajuk lagi tak ? :O tak dah ? okayy great , lets proceed with the ingredients ! 


these are all the ingredients needed to make Laksa Sarawak . Ame rasa tak perlu Ame list kan apakah bahan bahan nya , kerana gambar diatas sudah jelas bukan ? sebarang pertanyaan , boleh laa tinggalkan diruangan komen later ya .

semua bahan bahan penyediaannya boleh didapati di Pasar Raya berhampiran KECUALI , perencah Laksa Sarawak itu sendiri . kerana ianya haruslah diterbangkan khas dari Sarawak . kat Semenanjung Malaysia susah nak dapat katanyehh . -..-


step 1 ; potong the tauhu goreng , limau nipis , daun sup , udang tapi make sure direbus dulu ya , taugue . done with potong all these things , letak tepi dulu ya .

step 2 ; the name is Laksa Sarawak , but we are not going to use Laksa biasa , tapi kita gunakan Bihun . :) and ini laa bezanya Laksa Sarawak and Laksa from Semenanjung . rebus the Bihun with hot water and kering kan ia . jangan terlalu lama ya , nanti lembik Bihun tu , tak sedap pula .

step 3 ; lets prepare the Kuah ! but first of all , you have to rebus ayam dulu . kita akan guna kan air rebusan ayam tersebut untuk dijadikan kuah Laksa Sarawak kita . :) and ayam yang sudah direbus itu , kita carik kan halus halus ya . 


step 4 ; renehkan air rebusan ayam tersebut , dan masuk kan perencah Laksa Sarawak ke dalamnya . kacau sehingga sebati . masuk kan halia , dan juga santan . :) kacau sehingga sebati dan juga naik baunya .

sementara menunggu kuah Laksa Sarawak mereneh . kita perlu menyediakan the secret weapon ! this secret weapon laa yang buat kan Laksa Sarawak kita yang sedap itu menjadi lebih sedap dan juga lazat ! haa , sudah bersedia nak tahu apakah secret weapon itu ? :O i mean , secret ingredient ya .


hoorahh ! this is the secret ingredient untuk melazatkan Laksa Sarawak kamu ya ! :D Sambal Belacan ! haa , makan Laksa Sarawak with Sambal Belacan , keluar peluh jantan okayy . steps untuk menyediakan Sambal Belacan kamu semua tahu kan ? so , tak perlulah Ame sertakan disini ya .

step 5 ; goreng telur untuk dicarik carikkan , seterusnya ditabur atas Laksa Sarawak kita ya . alaa , macam yang ibu ibu kita buat untuk tabur atas Nasi Goreng tu . :)


sementara tunggu Kuah Laksa Sarawak kita mereneh , kita boleh laa hidangkan apa yang telah tersedia . dari bahagian atas gambar ; pinggan yang punyai telur and ayam yang sudah dicarik carik didalamnya . seterusnya , mangkuk besar yang terdapat Bihun , cukup untuk 10 orang makan . :O mangkuk kuning , terdapat Sambal Belacan yang akan melazatkan lagi Laksa Sarawak kamu . dan pinggan besar terakhir , terdapat bahan hiasan untuk Laksa Sarawak kamu , terdiri daripada limau nipis , taugue , tauhu goreng , daun sup dan juga udang .

apabila Kuah Laksa Sarawak kamu sudah masak , sediakan semuanya , campakkan semua bahan di dalam satu mangkuk . dan hasilnya ;


tradahhh ! :D inilah hasilnya . Homemade Laksa Sarawak ! ohh ohh , jikalau ada diantara kamu diluar sana teringin untuk menyediakan Laksa Sarawak ini , do let me know okayy . kerana sekarang ini , rakan saya berada di Sarawak , Ame akan kirimkan perencah Laksa Sarawak yang sedap itu untuk kamu . okayy ? ;)

so , basically , im done here with my Laksa Sarawak ! selamat mencuba . ;)